Ideas4you

Skrevet af Henrik Kastoft

Når småt er godt

Alle fordomme om reklamebureauer braser sammen for øjnene af en, når man banker på hos Ideas4you i Kirke Værløse. Bag virksomheden står Tina Lindstam… og hun er ikke, som reklamefolk er flest.

”Hist hvor vejen slår en bugt…”

 

Bybrøndstræde er en smal grusvej, der snor sig mellem maleriske stråtækte huse med bindingsværk og skæve mure i Kirke Værløse. Selv på en kold og våd regnvejrsdag i december er her lidt hyggeligt. I sommerhalvåret må stokroseidyllen være tæt på overvældende.

Tina Lindstam (54) træder ud af døren i et hvidmalet udhus i baghaven. ”Hej… og velkommen,” lyder det med et stort varmt smil.

På beskedne 13 kvadratmeter har hun indrettet sig i det istandsatte udhus med to Imac-computere, skrivebord, A3-printer, arkiv, scanner, mobilt mødebord, tekøkken og en Jura-kaffemaskine, som desværre sygemeldte sig selv i går aftes og endnu ikke er kommet til hægterne. Vikaren hedder Nescafé og står klar til at tage imod.

Pendler 25 meter ud og hjem
”Ja, her arbejder jeg så,” siger Tina Lindstam og slår armene ud i sit hyggelige kontor. ”… og dér bor jeg”. En pegefinger viser retningen, men det er vanskeligt at overse, at Tina Lindstam har en pendlerafstand, de fleste af os kun tør drømme om. Privatboligen, hvor Tina bor sammen med sin mand Kim, ligger omtrent 25 målbevidste skridt tværs over græsplænen væk.

Det er her i et forhenværende værksted, at Tina Lindstam har sin base og tænker kreative tanker, som de fleste borgere i Furesø vil nikke genkendende til. Ideas4you er et reklamebureau, som løser et væld af markedsføringsopgaver: det være sig udvikling af logo og identitet, visitkort, brevpapir, annoncer, kataloger, produktblade, design af hjemmesider, direct mail og POS-materialer. POS er en fagterm for Point of Sale og kan eksempelvis være skilte, displays og emballage.

Tina Lindstam er snublende tæt på at kunne fejre 12-årsdagen som selvstændigt erhvervsdrivende.

”Jeg startede i januar 2008. Kim og jeg renoverede det gamle værksted i snevejr. Der skulle graves ud, isoleres og trækkes el-ledninger. Nok er udhuset lille, men det var alligevel et stort arbejde at sætte i stand,” husker Tina Lindstam.

175 kroner på en måned
Tilbage i 2008 skulle det snart vise sig, at den nyslåede konceptmager, som hun kalder sig selv, fik en økonomisk rutsjebanetur af de helt store. Knapt havde Tina Lindstam sat strøm til sin virksomhed, før den største økonomiske depression siden 1929 fik både den globale og lokale økonomi til at fryse til is.

”Jeg var egentlig kommet godt fra land med revisionsfirmaet Grant Thornton som største kunde. De stod overfor at skifte identitetsprogram og jeg fik opgaven. Det var en god aftale, og for mig betød samarbejdet et par hundrede tusinde kroner i omsætning om året. Så var jeg som nystartet iværksætter godt i gang og behøvede ikke meget mere”.

Bedst som alt så lyst og lovende ud, satte krisen ind og nedturen begyndte.

”Alt lukkede ned. Jeg husker især én måned i 2009. Det var juli. Jeg fakturerede sølle 175 kroner, rev mig i håret og tænkte: Nå, det blev sgu en kort karriere som selvstændig,” griner Tina Lindstam.

Det bedste år nogensinde
Hun begyndte at se sig om efter job som fastansat lønmodtager i den reklamebranche, hun tidligere har arbejdet så mange år i. De store reklamebureauer inde i København var imidlertid mindst lige så kriseramte som lille Ideas4you i Kirke Værløse. Sammenlægninger og fusioner var dagens uorden i reklamebureauerne på den tid. Højtlønnede erfarne medarbejdere fik fyresedler i bundter. Unge lavtlønnede juniorer overtog de ældre kollegers skriveborde og kontorstole, og klamrede sig til dem i håbet om at blive hængende til bedre tider.

Og bedre tider blev det. I hvert fald for Tina Lindstam og Ideas4you. Hvis 2009 var det absolutte nulpunkt, blev 2010 et helt forrygende godt år. Faktisk det bedste nogensinde. Det skyldtes især, at Stenløse Centret skulle omdannes til Egedal Centret.

Hellere alene end arbejdsgiver
”Det var nok mit livs største opgave. Alt skulle skabes fra bunden af: Logo, skiltning, hjemmeside… alt! Selv reklamefilm til biografen. Jeg lavede stort set det hele, og det har jeg så gjort i de efterfølgende ni år. Hvad omsætning angår, blev 2010 mit hidtil største år som selvstændig. Jeg omsatte for over en million kroner. Det var faktisk lige i overkanten. Jeg havde til sidst så mange ordrer og opgaver på mit bord, at jeg var nødt til at hyre hjælp udefra,” fortæller Tina Lindstam, som hverken dengang eller nu går rundt og drømmer om at være arbejdsgiver for ansatte.

Hun vil hellere drosle en anelse ned og lande en årlig omsætning på 500-600.000 kroner. En omsætning i dét leje er ”mægtig fin”, som hun udtrykker det.

Med Egedal Centret som sin største kunde oplevede Tina Lindstam i sommeren 2018 det uundgåelige, som alle selvstændigt erhvervsdrivende før eller siden bliver ramt af: En stor kunde, som takker farvel.

Halvdelen af omsætningen væk
”Der sker en voldsom udvikling på det digitale område i disse år. En stigende del af forretninger og butikcentres annoncering flytter over på sociale medier som Facebook og Instagram. Bestyrelsen i Egedal Centret besluttede at fokusere på digital markedsføring og det betød et farvel og tak for denne gang. Min omsætning faldt med 50 procent fra den ene dag til den anden”.

Men… når ét slag er tabt, er det tid at vinde et nyt. Tina Lindstam og Ideas4you har i den grad vundet manges hjerter… ikke mindst i Furesø, hvor hendes skarpe blik, sikre hånd og kreative tanker blandt meget andet har fostret den grafiske identitet for Store Flyvedag, Picnic Festival, Furesø Gavekort og den aktuelle kampagne for lokal handel, som Furesø Erhvervsforening står bag. Tina Lindstam har også løst en del opgaver for Furesø Kommune. Hun har stået for alt det grafiske i forbindelse med den årlige nytårskur siden 2015 og været med til at skabe form og indhold for den velkomstpakke, som kommunen møder nye iværksættere og virksomheder med.

Diabetesforeningen, Boligejernes RK, Dansk Skovforening, Engel & Løvgreen, IQVIA, Ruskol og Casa Solutions er sammen med mange andre også at finde i kundekartoteket hos Ideas4you.

En mappe fuld af ideer
Tina Lindstam kalder sig med fuldt overlæg konceptmager og kommunikations-menneske, for hendes håndværk rækker videre end grafisk design.

”Min far var rentegner. Fra ham fik jeg det grafiske blik allerede som barn. Jeg havde dog lyst til en karriere med mere kreativitet. Den drøm forfulgte jeg, da jeg som 18-årig gik jeg ud af 2.G og søgte ind på Skolen for Brugskunst”.

Ligesom de fleste andre håbefulde unge, der banker på dén dør, fik Tina Lindstam afslag. Det lod hun sig ikke slå ud af og travede fra dør til dør med sin mappe fyldt med skitser, tegninger og ideer.

En skønne dag åbnede porten sig ind til et internationalt reklamebureau. Her fik Tina Lindstam hurtigt gjort sig selv så uundværlig, at hun fik stadigt større opgaver, samtidig med at hun tog sig en handelsskoleuddannelse. Sidenhen har hun som udlært gjort karriere hos navnkundige reklamebureauer som McCann Erickson, Young Rubicam, Berg & Lyhne, Sylvest, Wilms & Kompagni, Ambizion… og med multinationale koncerner som Coca Cola, Esso, Q8, Statoil, Colgate-Palmolive, Mærsk og Grant Thornton i sin kundeportefølje.

Farmor og friheden
I dag er fast månedsløn og de store reklamebureauers dyre designermøbler og gavmilde kantineordninger fortid. Tina Lindstam skræller en mandarin, mens hun et øjeblik funderer over de største glæder og sorger ved livet som selvstændigt erhvervsdrivende.

”Vigtigst af alt er friheden. At jeg selv bestemmer, hvad jeg vil og hvordan. Hvis solen skinner og fuglene synger, sætter jeg mig ud under et træ i haven og arbejder. I min branche er vinterhalvåret det travleste. Det betyder, at jeg arbejder igennem i de mørke måneder og til gengæld tillader mig at holde en dejlig lang sommerferie. Og så er jeg for nylig blevet farmor,” fortæller Tina Lindstam og lyser op i et smil, der vidner om, at hun har tænkt sig at investere en del af friheden i sit barnebarn.

”Men friheden kommer selvfølgelig med en pris. De største hovedpiner er nok den jævnlige over økonomien. Kunder som forsøger at presse opgaver helt urimeligt langt ned i pris. Bekymringen for hvad der sker, hvis jeg bliver ramt af sygdom. Spekulationerne over, hvor længe jeg er i stand til at holde trit med udviklingen, som går så rasende hurtigt indenfor markedsføring. Kvalerne ved at skulle netværke i store forsamlinger. Og ikke mindst ensomheden, som er bagsiden af den medalje at være fri og uafhængig”.

Ikke sælge men hjælpe
Den sidste udfordring – ensomheden – har Tina Lindstam og 8-9 andre selvstændige i Kirke Værløse fundet en god og meget lokal løsning på:

”For tre år siden kom vi lidt tilfældigt til at tale om, hvor mange selvstændige vi mon var her i byen. Det viste sig, at vi var overraskende mange. Vi arbejder med så forskellige områder som mad, forskning, podcast, landskabsarkitektur, jagt, eventrejser, coaching, HR og persondatalovgivning”.

”Nu mødes vi den første fredag i hver måned. I modsætning til andre netværk, handler vores møder ikke om at sælge til hinanden… men om at hjælpe hinanden. Både fagligt og menneskeligt. Jeg kan virkelig anbefale andre iværksættere at gå sammen i mindre grupper. Vi kan godt blive lidt småtossede af at sidde alene dagen lang. Der mangler nogen at klaske high-fives med. Jeg kan godt have lidt ondt af min mand, når han kommer hjem… hold op hvor bliver han snakket på,” siger Tina Lindstam med et smil.

Det hele for det halve
Tiden iler i godt selskab. En time blev til næsten to, og det er tid at takke af og traske ud i regnen. På vej ud af døren bliver vi rørende enige om, at offentlige og private virksomheder i Furesø med fordel kunne gøre mere brug af de dygtige enmandshære, de bor dør om dør med.

For overraskende mange af de små enmandsvirksomheder er jo stiftet af mennesker, som har haft så succesfulde karrierer som lønmodtagere, at de til sidst var fagligt dygtige og erfarne nok til at stå på egne ben.

Måske er det derfor mange fremtidsforskere spår, at offentlige og private virksomheder i de kommende årtier vil hyre stadigt flere medarbejdere på freelancebasis? Det er der mange gode argumenter for:

”Helt ærligt: Små selvstændige har sgu mere ben i næsen. Kontakten er også mere personlig end i store bureauer. Samarbejdet er både hyggeligere og mere vedkommende med lokale folk som os. Arbejdet er supereffektivt med et minimum af møder og dyr spildtid. Og nok så vigtigt: Vi leverer stort set den samme vare som de store bureauer, men til den halve pris,” lyder udgangsreplikken fra Tina Lindstam.

Vi træder ud af døren i det lille udhus i baghaven på Bybrøndstræde i Kirke Værløse. Jeg tænker, at en lang samtale kan koges ned til tre ord: Småt, men godt!